흑도단각매병 > 국제관

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중국 전시관

중국 고미술 상설전 
관심 작품
  • 23
  • 흑도단각매병
  • 신석기시대 | 28.5×7.0×7.0cm
  • 5,749

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작품 정보

신석기시대 (BC7500-2000) 제작된 이 흑도 단각매병은 나팔처럼 벌어진 입술의 구연부와 오므라든 목을 갖추었으며 어깨에서부터 급격히 부풀다가 허리에서 급격히 수그러들고 저부(底部)까지 동일한 넓이를 유지한다. 벌어진 어깨에는 다섯 마리의 작은 뱀이 기면을 따라 기어가는 형태로 붙어 있는데, 뱀은 많은 알이나 새끼를 낳아 풍요와 다산을 상징하며 허물을 벗기 때문에 재생이나 치유를 상징하기도 한다. 어깨에는 단순한 형태의 사람 모양이 가느다란 선으로 음각되어 있으며, 그 아래에서 급격히 좁아지면서 직선형을 이룬 몸통에는 가느다란 가로 줄 무늬가 반복적으로 새겨져 있다. 그릇의 두께가 계란껍질처럼 얇아서 난각(卵殻) 또는 단각(蛋殼) 흑도라 불리는 이러한 흑도는 신석기시대 용산문화(龍山文化)의 대표적인 유물이다.


该黑陶蛋壳梅瓶制造于新石器时期 (BC7500-2000) ,口沿部外撇,束颈,肩以下渐广至腰部内敛,直到底部保持相同宽度。肩上贴五条沿壁面爬行的小蛇。蛇可以产很多的卵或幼崽,象征丰饶和多产,而且还可以蜕皮,象征重生或治愈。肩部阴刻单一形态的人纹,以下急剧变窄,形成直线型的瓶身,并反复刻细横条纹。该瓶像蛋壳一样薄,所以称卵壳或蛋壳黑陶,这种黑陶是龙山文化的代表文物。   


This black pottery eggshell meiping vase was made in the Neolithic period (BC7500-2000). The flared mouth and the waisted neck are mounted on a swelling shoulder and a tapered fillet maintaining the same width until the base. On the shoulders are applied five small snakes crawling along the wall. Snakes can lay many eggs or young, symbolizing fertility and prosperity, and can shed their skin, symbolizing rebirth or healing. Simple figures are engraved on the shoulder, which narrows sharply below to form a straight cylindrical body, and thin horizontal stripes are repeatedly engraved. It is called eggshell or eggshell black pottery since the wall is as thin as an eggshell, which is a representative cultural relic of Longshan culture. 

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본 전시는 판매전으로, 전시되어 있는 모든 작품들은 구매가능합니다.