청자양각연화문완 > 국제관

본문 바로가기

관심 작품
  • 46
  • 청자양각연화문완
  • 북송 용천요 | 8.0×14.5×3.5cm
  • 6,850

본문

작품 정보

중국 북송 때 절강성(浙江省) 용천현(龙泉县)에 있는 청자 생산지 용천요에서 만들어진 청자 양각 연화문 완이다. 

입이 넓고 굽이 작은 기면의 바깥쪽에는 얕게 양각으로 연꽃무늬가 기면을 따라 빙 둘러 새겨져 있다. 낮은 부조 형태의 양각 장식은 용천요에서 제작한 청자에서 자주 볼 수 있다. 이 청자를 아름답게 장식한 연꽃은 흙탕물에서 자라면서 더러움에 물들지 않고 피운 까닭에 세속에 있으면서 그에 물들지 않은 깨달음을 상징한다. 또한 불가에서는 연꽃이 부처님의 탄생 후 일곱 걸음에 피어 올라 부처님과 극락세계를 상징한다. 그런 까닭에 불상의 대좌나 광배, 석탑 등에 연꽃 무늬가 새겨진다. 이러한 연꽃무늬를 장식한 찻잔은 불가에서 다구(茶具)로 각별한 사랑을 받았다. 이 용천요 청자 양각 연화문 완은 송대 제작된 보기 드문 명품으로, 색이나 문양 등 모든 면에서 귀중한 문화유산으로 평가된다. 


这是中国北宋代时在浙江​省龙泉窑青瓷生产地制造的青瓷阳刻莲花纹碗。

口宽、底部外侧沿着外壁浅阳刻莲花纹。低浮雕形态的阳刻装饰在龙泉窑制作的青瓷中可常见。用来装饰青瓷的莲花出淤泥而不染,象征身处世俗却不被沾染。并且佛教中莲花在佛祖诞生后七步绽放,象征佛祖和极乐世界。因此,佛像的台座、光背、石塔等上刻有莲花图案。装饰着这种莲花图案的茶杯从佛家变成了茶具,受到人们的喜爱。该龙泉窑青瓷阳刻莲花纹碗是不管在哪看都是罕见的珍品, 无论是颜色还是图案,所有方面都被评价为珍贵的文化遗产。   


A celadon bowl with a lotus design made in the Longquan Kiln in Zhejiang Province during the Northern Song Dynasty in China.

The wide mouth tapers to the narrow foot, and lotus leaves are relief-engraved on the sides, forming a lotus in full bloom as a whole. Low-relief designs commonly appear in Longquan celadon ware. The lotus flower comes out of the mud without being stained, which symbolizes pure enlightenment in the secular world. Also, in Buddhism, the lotus symbolizes the Buddha and the world of bliss since it bloomed seven steps after the birth of the Buddha. Therefore, lotus patterns are engraved on the pedestals and medallions of Buddhist statues and Buddhist stone towers. Teacups adorned with lotus patterns have been commonly used and loved among Buddhists. The present work is a rare treasure and is evaluated as a precious cultural heritage in every aspect including color and pattern.




3f1687531e926dfd35220a5e59be699f_1609302774_2268.jpg 

 



CONDITION
NOTICE